5x Tips hoe affiliate marketing in 2025  (meer) kan bijdragen aan uw organisatie

Affiliate marketing; voor het gros van de bedrijven in de vrijetijdssector is deze vorm van marketing al jaren een gewaardeerd onderdeel van de marketingstrategie. Door recente veranderingen en soms (toch nog) onbekendheid met dit marketingmodel is het tijd voor een update. Wat maakt affiliate marketing vandaag de dag interessant en hoe kunt u het (beter) toepassen? 5x tips en best practices.


Affiliate marketing: de huidige stand van zaken


Affiliate marketing werkt volgens het aloude principe: middels een online platform (dit kan een website, een app of een socialmediakanaal zijn) wordt er reclame gemaakt voor uw product of dienst in ruil voor een commissie voor de sales of leads die als gevolg daarvan worden gegenereerd. De affiliate is dus in feite uw partner die pas beloond wordt indien er een transactie heeft plaatsgevonden. Een heel helder, resultaatgericht en meetbaar(!) concept dat zich ruimschoots heeft bewezen. Niet voor niets wordt affiliate marketing beschouwd als een belangrijk integraal onderdeel van moderne digitale marketing.

De digitale marketingindustrie verandert echter snel, ook op het gebied van affiliate marketing. Zowel de affiliates (eigenaren van de online platforms) als uw organisatie moeten zich snel aanpassen aan nieuwe technologieën en veranderend consumentengedrag om relevant te blijven. Geavanceerde analyses, AI en sociale media spelen een steeds grotere rol.

De verwachting is dat de industrie zal toenemen met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 9,89% en in 2027 wereldwijd gewaardeerd wordt op € 25,4 miljard.
Belangrijke factoren voor deze groei: we shoppen nog meer online, influencers worden gangbaarder en de technische ontwikkelingen in combinatie met veranderend consumentengedrag.

Uit recente onderzoeken blijkt dat minstens 80% van de grotere merken affiliate marketing toepassen, waarbij 80% van hen meer dan 10% van hun marketingbudget aan deze inspanningen besteedt.

Aangezien ik zelf ruim 15 jaar ervaring heb met affiliate marketing (als oprichter en eigenaar van Parkvakanties) deel ik graag de volgende 5 hands-on tips.

1. Aanmelden bij een netwerk


Affiliate marketing is een geweldige manier om de verkoop te stimuleren. Of u nu een groot of klein recreatiebedrijf heeft maakt niets uit. De samenwerking met één of meerdere partners die uw product of dienst onder de aandacht brengen bij een relevant publiek is áltijd waardevol. Let hier overigens even op het woordje ‘relevant’. Goed om te weten: u bepaalt zelf met welke affiliates u een samenwerking aan wilt gaan.

Instappen is tamelijk eenvoudig. Meld u aan bij een affiliate netwerk (een soort broker die als tussenpartij fungeert, zowel technisch als financieel) en zij zullen u begeleiden met de verdere stappen en implementatie. Het is eenvoudiger dan u wellicht denkt. Voorbeelden van deze netwerken zijn TradeTracker, Daisycon en Tradedoubler. Er zijn opstartkosten, maar deze komen niet in de buurt bij bijvoorbeeld het zelf inkopen van reclamecampagnes.

2. Strategische partners


Voor de beste resultaten is het besef dat affiliates volwaardige partners zijn al het halve werk. Als dit besef er is dan zal dit de communicatie (het is goed om af en toe contact te hebben!) ten goede komen en de onderlinge band versterken. De affiliate(s) zullen zich hierdoor weer extra voor uw merk in willen zetten. Ook kunnen er nieuwe ideeën ontstaan of verbeteringen in de samenwerking (content kan altijd beter) besproken worden. Dit hoeft overigens geen zeeën van tijd te kosten. Een keer per maand contact is al meer dan voldoende. Sommige organisaties sturen maandelijks een nieuwsbrief update speciaal voor de affiliates. Af en toe eens een informele ontmoeting of video-call kan ook zeer nuttig zijn.

3. Meer is niet beter


Het aantal affiliates dat aangesloten is bij een affiliate netwerk is aanzienlijk en de verleiding is misschien groot om zo veel mogelijk affiliates aan u te verbinden, maar dat zou niet het doel moeten zijn. Ik zou willen adviseren om iedere affiliate met wie u een samenwerking wilt aangaan goed te screenen. Kwaliteit boven kwantiteit! Hoe leuk het ook lijkt om op iedere website of online platform te staan, het is veel beter om waardevolle (lees: authentieke en publieksgerichte) plaatsingen op enkele platforms te krijgen, dan zo maar een hele lading op dikwijls willekeurige platforms. Had ik het woordje ‘relevant’ al genoemd? Dat is hierin uitermate belangrijk.

Wees echter ook niet té bang. Soms moet een goede samenwerking ook groeien of zit een lucratief partnerschap in een hoek waar u het niet direct verwacht. Het zijn niet altijd alleen de grote partijen die het beste resultaat voor uw organisatie leveren. Heeft u bijvoorbeeld een vakantiepark met een visvijver en bungalows met eigen vissteigers, dan kan een gepassioneerde website over vissen een hele goede match zijn.

Het is daarnaast ook makkelijker om een goede band op te bouwen met een selectief aantal partners dan met een grote hoeveelheid.

4. Sturen op resultaat (hallo data!)


Het mooie van affiliate marketing is dat het volledig meetbaar is en bovendien prestatiegericht. U betaalt naargelang de geleverde resultaten. De sales kunt u eenvoudig in uw dashboard van het affiliate netwerk terugvinden, maar u kunt ook altijd uitgebreide rapportages uitdraaien.

Zeker in de recreatiebranche is deze datagestuurde manier van werken een goede match. We kopen onze entreetickets, vakanties en weekendjes weg eenvoudigweg op onze mobiel. We zoeken, we laten ons inspireren, we vergelijken, we boeken en we betalen online. Alles is datagestuurd. En indien uw partner betrokken was bij een boeking dan wordt dit zichtbaar in de rapportage.

Laat de datamogelijkheden u echter niet afschrikken. Dit hoeft niet allemaal in één keer en het hoeft ook niet allemaal als u dat niet wilt. Stap voor stap kunt u erin groeien, maar weet wel: alles is mogelijk.

5. De toekomst


Tot slot: wat brengt de toekomst van affiliate marketing ons? De afgelopen jaren hebben gezorgd voor een stevige professionaliseringsslag onder affiliates. In de eerste plaats door de strengere eisen van Google, waardoor je met middelmatigheid geen goedlopend online platform meer kunt runnen. Dat is goed nieuws voor de sector, want hierdoor is het kaf wel van het koren gescheiden en is het voor u ook eenvoudiger geworden om met de beste partners samen te werken.

In 2025 zullen we meer AI terug gaan zien. Niet zozeer op het content-vlak (daar ligt eerder een gevaar, want AI-teksten kennen we nu wel), maar meer op het gebied van machinaal leren. Door kunstmatige intelligentie kunnen consumentengegevens geanalyseerd worden en kunnen zelfs campagnes geoptimaliseerd worden.

Doordat recreatiebedrijven ook steeds meer niche-gericht gaan denken en werken ontstaan er mogelijkheden op resultaatgerichte samenwerkingen met nano- en micro-influencers voor meer betrokkenheid en schaalvoordeel.

Trends die daarnaast zullen doorzetten: mobile-first (er is voorspeld dat tot 2027 ruim 65% van alle affiliate-gerelateerde klikken vanaf een mobiel zal komen), voice-search (in 2025 zal 20% van de affiliate-zoekopdrachten spraakgestuurd zijn) en de groei van video. De voorspelling is dat de video-inhoud in affiliate marketing tegen 2026 met 20% zal groeien, waarbij YouTube het belangrijkste platform zal zijn.

Laurens Taekema – Parkvakanties.nl

To top