Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit: Rendement verhogen en gastverwachtingen overtreffen met moderne hulpmiddelen

U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’).

Tegenwoordig zijn er duizend-en-één opties om belevingen beter te maken. We hebben technische snufjes, AI-prompts en andere manieren om tot het uiterste te gaan in de verblijfsrecreatie. Maar toch begint veel van die techniek pas op locatie. We moeten eigenlijk naar een technische maatschappij toe, waarin het heel gebruikelijk is om belevingen te personaliseren, verschillende factoren naar voren te halen of verwachtingen te kunnen overtreffen.

Dat gekoppelde technische aspecten samen zorgen voor een vlekkeloze toegang, merkte ik op toen ik in Texel naar Vakantiepark De Krim ging.

Voorbeeld:
Koppeling ‘Mijn Omgeving’ van Vakantiepark De Krim met Veerboot TESO Den Helder – Texel

Vakantiepark De Krim biedt gasten een naadloze en slimme reiservaring door de integratie van het ‘Mijn Omgeving’-platform met de veerbootdienst van TESO, tussen Den Helder en Texel. Wanneer gasten hun vakantie boeken en hun gegevens invullen in ‘Mijn Omgeving’, kunnen ze ook direct hun veerboottickets reserveren.

Deze tickets zijn digitaal gekoppeld aan het toegangssysteem van het vakantiepark, waardoor het scannen van het TESO-ticket bij aankomst niet alleen toegang geeft tot de veerboot, maar ook automatisch de slagboom van het park opent. Dit zorgt voor een vlotte, receptieloze incheck en een soepele start van de vakantie, zonder extra wachttijden of handmatige controles.

Deze innovatieve koppeling verhoogt het gebruiksgemak voor gasten aanzienlijk en draagt bij aan een positieve beleving vanaf het moment van aankomst.

Goed hè? Zo maak je van een saaie, technische handeling ineens een effectieve stap in de aankomstmodus, waarbij je werk uit handen neemt. Maar daar blijft het tegenwoordig niet bij.

AI maakt het persoonlijker dan ooit

In deze context kan ChatGPT een cruciale rol spelen. Met slimme, AI-gedreven pre-aankomst-communicatie kunnen recreatiemarketeers inspelen op die persoonlijke verwachtingen, efficiënter werken en de gastbeleving aanzienlijk verbeteren. Dit leidt tot tevredener gasten, meer verkoopkansen en uiteindelijk een hogere omzet.

Met moderne AI-tools kun je elke gast een eigen beleving geven. Denk aan:

  • Gepersonaliseerde tips op basis van leeftijd en interesses.
  • Een interactieve checklist: “Jullie komen over 10 dagen – hebben jullie de zwemspullen al ingepakt?”
  • Suggesties voor bijboeken: fietsen, wellness, BBQ-pakketten.

Onderzoek van Skift (2024) laat zien dat 72% van de gasten een hogere waardering geeft aan verblijven waar communicatie persoonlijk en relevant is. Nog mooier: uit data van Phocuswright blijkt dat gasten die in de voorpretfase betrokken zijn, 34% meer besteden aan extra’s.

Een voorbeeld in de praktijk

Het inzetten van techniek kan niet alleen als een ‘extra’ voelen, maar ook als een benodigd element om processen zo gestroomlijnd mogelijk te laten lopen. Bij mijn verblijf tijdens de paasvakantie in Hof van Saksen ondervond ik zelf, en zo hoorde ik dat ook van meerdere gasten, dat het op de tweede dag niet meer mogelijk was om een restaurantreservering te maken. Alles zat vol en er waren geen alternatieven. Dit zorgde voor veel frustratie binnen mijn familie en het gaf een knauw aan het anders zo sterke ‘Hof van Saksen-gevoel’. Was dit systeem nu achter de schermen veel beter ingericht en gekoppeld, dan konden de restaurantreserveringen juist zorgen voor een ‘ontzorgende’ servicestap.

Een ander voorbeeld is mijn vakantie op Ameland bij Strandcamping Duinoord. Hier was de beschikbaarheid van de fietskar niet gekoppeld aan de boeking, waardoor het kan voorkomen dat gasten bij aankomst voor een dichte deur staan omdat er geen fietskar meer beschikbaar is. Gevolg: onnodige frustratie. We weten dat het beter kan en dat het beter móet.

Teleurstelling ter plaatse

Ook valt het mij op dat veel vakantieparken een animatieprogramma in hun app aanbieden, maar dat deze app wisselende activiteiten voorafgaand aan de vakantie niet altijd duidelijk communiceert. Laat staan dat gasten al kunnen reserveren! Zo kan het gebeuren dat bij Eiland van Maurik alle bowlingbanen tijdens prime time verhuurd zijn, waardoor gasten teleurgesteld worden. Het zijn immers vaak geen lokale bezoekers, maar verblijvende gasten die graag gebruik willen maken van de faciliteiten.

Deze situaties leiden niet alleen tot teleurstellingen, maar ook tot gemiste kansen op extra omzet. Gasten willen tijdens hun verblijf graag genieten en besteden, maar als ze niet vooraf kunnen reserveren of geïnformeerd worden, lopen we niet alleen omzet mis, maar creëren we ook frustraties die het vakantiegevoel kunnen schaden.

Het is daarom essentieel dat we onze pre-aankomst-communicatie optimaliseren, slimme koppelingen maken tussen boekingen en beschikbare faciliteiten, en tijdig informatie en reserveringsmogelijkheden aanbieden. Alleen zo verhogen we de gasttevredenheid en benutten we het commerciële potentieel volledig.

AI-oplossingen voor pre-aankomst, upselling en gastbeleving

De ontwikkelingen gaan enorm snel. We zien al tientallen ‘AI-producten’ in de markt en bijna dagelijks worden nieuwe tools gelanceerd. Zo is er Cortado: een slimme virtuele assistent die gasten vanaf het moment van boeken persoonlijk verwelkomt en ze helpt met informatie over faciliteiten, activiteiten en tips in de omgeving. Maar er is ook Guest Butler, dat voorziet in digitale gastcommunicatie en service. Het wordt inmiddels al veel gebruikt in de hospitality- en recreatiesector. Het richt zich op het verbeteren van de gastbeleving door proactieve en persoonlijke communicatie vóór, tijdens en na het verblijf. Door gepersonaliseerde aanbiedingen van vakantieparken stijgt de verkoop van deze diensten met ongeveer 20%, door het gebruik van AI-gedreven chatbots om gasten vooraf te informeren over beschikbare extra’s zoals fietsen, wellness-arrangementen en boodschappenpakketten. Hierdoor wordt er niet alleen meer omzet gemaakt, maar kan er bijvoorbeeld ook efficiënter worden ingekocht en personeel ingepland. Dit kan dan weer met AI-oplossingen zoals Fore Cast. Kortom, AI helpt recreatiebedrijven niet alleen om efficiënter te werken, maar ook om nieuwe inkomstenstromen te genereren door betere, persoonlijkere dienstverlening en slimme verkoopstrategieën.

Recreatieondernemer creëert zijn eigen reclamebureau

De ontwikkelingen in AI gaan zo razendsnel dat de recreatieondernemer soms door de bomen het bos niet meer ziet. Naast de dagelijkse werkzaamheden komt er zoveel op hem af dat het soms overweldigend lijkt. Toch is het belangrijk te beseffen dat er een compleet nieuwe manier van werken ontstaat voor de recreatiemarketeer, waarbij AI tal van nieuwe kansen en mogelijkheden biedt. Het ontbreekt echter vaak aan ervaring om deze technologie effectief te benutten en vooral om de juiste keuzes te maken. Daarnaast moet men uitkijken voor de vele ‘cowboys’, die van alles roepen over AI, maar niet weten hoe ze het daadwerkelijk kunnen implementeren. Ook is voorzichtigheid geboden bij het blind vertrouwen op willekeurige apps die slechts een deel van de mogelijkheden bieden, terwijl de recreatieondernemer juist behoefte heeft aan een integrale en doordachte aanpak.

Dat is dan ook de reden dat binnenkort de Toolbox GPT voor de Recreatiemarketeer wordt gelanceerd: een praktische, hands-on training om deze kloof te overbruggen. Wie nu alvast meer wil weten over de onbegrensde mogelijkheden van de pre-aankomst, is van harte welkom bij de Kennistafel op 7 oktober bij Safari Resort Beekse Bergen (https://vakantiehuisvandetoekomst.nl/). Alle initiatieven zijn erop gericht de recreatiemarketeer te ondersteunen bij het professionaliseren van marketing, sales en promotie met slimme AI-toepassingen. Dan kijken we straks niet meer op van een gekoppeld veerbootticket.

Bent u er ook bij?
Meer informatie over het gebruik van AI en andere technieken voor de verblijfsrecreatie vindt u bij alweer de derde toegespitste Kennistafel: ‘Inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’.

Waar & wanneer:
‘Receptie- en contactloze service: inchecken zonder receptie wint terrein, ook bij u?’
Datum:              Dinsdag 7 oktober 2025
Locatie:              Safari Hotel Beekse Bergen
Tijd:                    12.30 – 18.00 uur

Auteur: Hans van Leeuwen
Leisure-expert, trendwatcher & recreatie-adviseur
www.pleisureworld.nl

Uit een serie artikelen in de praktijk
– Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’
– Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit
– Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker

Auteur: Hans van Leeuwen
Leisure-expert

To top