Trends vakantieparken: meer luxe, minder schoonmaken

De uitslag van het vakantieparkenonderzoek 2024 is binnen. vakantiepark-expert & vergelijkingswebsite Parkvakanties heeft in samenwerking met adviesbureau Pleisureworld een grootschalige enquête gehouden onder zo’n 2500 respondenten naar hun beleving van vakantieparken. De uitslag is opvallend, omdat er veel trends en verschuivingen te merken zijn in vergelijking met hetzelfde onderzoek 2 jaar geleden. De resultaten zijn nu voor iedereen gratis te lezen.

“We zien meer verschuiving richting luxe en wellness”, concludeert Hans van Leeuwen, oprichter van het adviesbureau Pleisureworld. Al enkele decennia houdt dit bureau de vinger aan de pols van het Nederlandse leisure-landschap, dat niet alleen de vakantieparken behelst, maar bijvoorbeeld ook hotels, pretparken, activiteitencentra en campings.

De uitslagen van de enquête zijn gratis te downloaden op de website van Pleisureworld: www.pleisureworld.nl.

Download de gratis enquête

Door de jarenlange onderzoeken zijn veel trends waarneembaar. Zo is de hond minder gewenst op vakantie dan vroeger. En niet alleen honden komen er bekaaid vanaf, ook kinderen bij anderen zijn steeds vaker ongewenst bij vakantiegangers die bewust zonder kroost op pad gaan. Dat is met name zo bij ouderen en jonge stellen, die op zichzelf overigens een steeds interessantere doelgroep vormen voor vakantieparken.

Terland (Beach House).

Luxe wellness en privé-sauna’s

Vanwege de verandering in doelgroep is het voor bestemmingen interessant om de focus te verleggen naar de groepen die ze juist buiten het hoogseizoen moeten trekken. Natuurlijk is het belangrijk om in het hoogseizoen de bedden vol te krijgen, maar juist de zogenoemde ‘schouderseizoenen’ krijgen steeds meer aandacht. “En om een doelgroep te trekken die veel flexibeler is en niet hoognodig in het hoogseizoen hoeft af te reizen, die niet gebonden is aan schoolvakanties, moeten onderscheidende factoren worden aangebracht. Veel vakantieparken mikken daarom op meer luxe. Zo creëert het park een écht vakantiegevoel, in plaats van: we zijn gewoon even een paar dagen van huis”, aldus Van Leeuwen.

Ergernissen

Ruim zestig procent van de ondervraagden gaat elk jaar meerdere dagen op vakantie naar een bungalowpark. Een grote ergernis is dat er steeds slechter wordt schoongemaakt in de accommodaties. Opvallend is dat veel vakantieparken, met name de grote ketens, aansturen op het verminderen van die schoonmaakkosten, terwijl uit het onderzoek blijkt dat dat juist één van de grootste ergernissen is. De vragen in de enquête beslaan uiteenlopende onderwerpen, zowel positief als negatief: van favoriete vakantieprovincie tot grootste ergernissen, wat de invloed is van het weer en hoe het staat met de bekendheid van grotere ketens.

Download de enquête gratis op Pleisureworld.nl

Welke cijfers worden uitgedeeld aan de Nederlandse parken en buitenlandse parken? Wat is de populairste vakantie-accommodatie? Wat betaalt men gemiddeld per nacht? Dat en nog veel meer uitkomsten van het onderzoek kunt u nu gratis lezen in de resultaten. Deze staan vanaf nu voor iedereen klaar om te downloaden via de website van adviesbureau Pleisureworld: www.pleisureworld.nl.

To top