Verzadiging en margedruk of kans voor iets nieuws – een pleidooi voor meer échte concepten

Blog Pleisureworld;  KONTOUR – 30 september 2024

Onlangs stond het met grote letters in het Financiële Dagblad: “glorietijden recreatiemarkt zijn voorlopig voorbij”! Onze sector moet “zich opmaken voor mindere tijden” – de marges staan onder druk en de markt raakt verzadigd.

En wie kent ze niet? De talloze, schijnbaar willekeurig verstrooide verzamelingen van recreatieve “lodges” op een eenzaam grasveldje. Eromheen staan felle vlaggen en op de website wordt met: “Dé ideale plek voor de rustzoeker!” geadverteerd. Op de locatie zelf is er niks wat noemenswaardig is, geen natuur, geen charme, en vooral geen herkenningswaarde.

Wie gaat hiernaar toe, of sterker nog, wie gaat er een tweede keer?

Waar vroeger een verblijf op een gestandaardiseerd vakantiepark voor de meesten ‘vermakelijk’ was, is men tegenwoordig steeds meer op zoek naar betekenisvolle vakanties en memorabele ervaringen. Een trend die botst met een groot deel van het huidige aanbod.

Dit is waar conceptontwikkeling in beeld komt. Door een plek een eigen DNA te gunnen, ontstaat er iets dat groter is dan een cluster van vakantiewoningen. Namelijk vakantiebestemmingen (‘destinations’)  met een ziel. Plekken waar mensen blijvende herinneringen maken, en weer in verbinding kunnen komen met wat voor hun belangrijk is. Dit zijn plekken waar niet de beste deal voor een weekendje weg, maar de beleving centraal staat.

En voordat we afdwalen in mooie marketingtermen is de vraag, wat is conceptontwikkeling eigenlijk? En wat houdt het in?

Van het eerste locatiebezoek tot de uiteindelijke ‘positionering in de markt’, is conceptontwikkeling. Anders gezegd: het hele denkproces dat leidt tot de juiste gastbeleving in de juiste vakantiewoning. Een goed concept ontstaat dan ook niet door een eenmanszaak achter de laptop. Het is een samenwerking van veel verschillende partijen.

Laat voorop staan dat een concept alleen succesvol kan zijn als ook de financiële haalbaarheid, juridische randvoorwaarden en technische mogelijkheden volledig in kaart zijn gebracht en deze constant aan getoetst wordt. Anders ontstaan alleen maar luchtkastelen in plaats van unieke verhuurproposities voor de lange termijn.

Een conceptontwikkelaar is van begin tot eind de visionaire spin in het web, die het concept tijdens het ontwerpproces bewaakt en waar nodig bijstuurt. Maar ook tijdens de realisatie: want het gaat uiteindelijk om de details! Een goed concept vergt best wat tijd. Tijd voor locatieonderzoek, inspiratie, schetsen, brainstormen, aanscherpen en weer schetsen. Plattegronden, situatietekeningen, materialen, voorzieningen, het landschap en natuurlijk de architectuur moeten allemaal samen komen tot één geheel. Daarbij spelen trends, innovaties, en voorop -de locatie- een cruciale rol. In onze visie moet vooral in het begin goed onderzocht worden wat de locatie uniek maakt. Dat kan het uitzicht zijn, een bijzonder landschap of de bijzondere MKB-ondernemer in het dorp. Alleen als de omgeving echt bij de plannen wordt betrokken, kunnen authentieke plannen (zonder kitschgehalte) ontstaan. Puur Exloo is een mooi voorbeeld waarbij lokale ondernemers “Vrienden van” zijn geworden (www.puurexloo.nl) en bijdragen aan de unieke vakantiebeleving.

Daarnaast moet de accommodatie zich onderscheiden van de rest. De alomtegenwoordige jacuzzi is dan ook geen onfeilbare oplossing meer. Wat ons betreft is kwaliteit de sleutel: kwaliteit in de uitvoering, maar ook in de features. Zo kunnen gasten van het nieuwe Weidebos op PUUR Exloo bijv. een hele wellnessreis in hun verblijf doorlopen door de unieke indoor/ outdoor spa faciliteiten van de allerhoogste kwaliteit.

Of is ontwikkeling vanuit een conceptgedachte idealistisch wensdenken? Want uiteindelijk gaat het toch om interessante business cases en attractieve cashflows? En heeft het zin nu volgens de krant ‘de glorietijden van de recreatiemarkt voorbij zijn’?  Gelukkig duiken er steeds meer innovatieve plannen, interessante ideeën en initiatieven op, die bewijzen dat júist door voor een sterke positionering en belevingsmix te kiezen, onafhankelijke projecten en concepten ontstaan, die het heel goed doen. Toekomstbestendig en flexibel, met focus op de moderne gast.

Deze transitie binnen de Nederlandse recreatiemarkt willen wij als Kontour ondersteunen door onze kennis en expertise in te zetten om gezamenlijk voor een vernieuwing en verbetering van het recreatieve aanbod te zorgen. We pleiten daarom voor meer destinations met diepgang. Daarbij staan wij voor realiseerbare plannen die passen binnen de juridische, planologische en financiële uitgangspunten. Gebaseerd op de filosofie dat er vooral waarde moet ontstaan –  voor de lange termijn.

To top